23 ژانویه 2024- بر اساس یک مطالعه در سراسر کشور سوئد که توسط محققان موسسه Karolinska انجام و در مجله ی Gut منتشر شد، اوزمپیک و سایر آگونیست های GLP1 با کاهش خطر ابتلا به سیروز و سرطان کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کبدی مرتبط هستند.

آگونیست های GLP1 مانندOzempic ، سطح قند خون را کاهش می دهند و عمدتاً برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شوند. با این حال، از آنجایی که این دارو اشتها را نیز کاهش می دهد، اکنون به طور فزاینده ای برای درمان چاقی استفاده می شود و به یک داروی کاهش وزن محبوب تبدیل شده است.

کاهش خطر آسیب کبدی

نتایج حاصل از آزمایشات بالینی اولیه همچنین نشان داده اند که آگونیست های GLP1 ممکن است خطر آسیب کبدی را کاهش دهند. بنابراین، محققان موسسه کارولینسکا همه افراد سوئدی مبتلا به بیماری مزمن کبدی و دیابت نوع 2 را در یک مطالعه مبتنی بر داده های ثبت شده، مورد بررسی قرار دادند. آنها سپس خطر آسیب شدید کبدی را در افرادی که تحت درمان با آگونیست GLP1 بودند با کسانی که تحت درمان با این داروها نبودند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد افرادی که این داروها را برای مدت طولانی مصرف کرده‌اند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به انواع شدیدتر بیماری‌های کبدی مانند سیروز و سرطان کبد قرار دارند.

به گفته ی محققان، این نشان می دهد که آگونیست های GLP1 می توانند یک درمان موثر برای جلوگیری از بیماری شدید کبدی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 همزمان، باشند.

دکتر اکسل وستر، نویسنده اول این مقاله، استادیار گروه پزشکی موسسه کارولینسکا، گفت: تخمین زده می شود که بیماری کبد چرب از هر پنج نفر در سوئد یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد که بسیاری از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و از هر بیست نفر یک نفر به بیماری شدید کبدی مبتلا می شود. یافته های ما جالب توجه است زیرا در حال حاضر هیچ داروی تایید شده ای برای کاهش این خطر وجود ندارد.

بسیاری از افراد در این مطالعه مصرف آگونیست های GLP1 را متوقف کردند و در نتیجه اثر محافظتی این داروها در آنها مشاهده نشد. با این حال، احتمال ابتلا به بیماری شدید کبدی در افرادی که به مدت ده سال به مصرف داروهای خود ادامه دادند، 50 درصد کمتر بود.

نیاز به تایید

دکتر اکسل وستر، گفت: «نتایج باید در آزمایشات بالینی تأیید شود، اما سال ها طول می کشد تا این مطالعات تکمیل شود، بنابراین تا قبل از آن، ما از داده‌های ثبت موجود استفاده می‌کنیم تا چیزی در مورد تأثیر این داروها بیابیم».

محدودیت روش این است که نمی توان عواملی را که اطلاعاتی در مورد آنها وجود ندارد مانند آزمایش خون برای توصیف شدت بیماری کبدی با جزئیات بیشتر، کنترل کرد. با این حال، محققان اخیراً پایگاه داده ی جدیدی به نام HERALD ساخته اند که در آن به نمونه های خون بیماران در منطقه ی استکهلم دسترسی دارند.

دکتر هانس هاگستروم، مشاور کبد در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا و استاد کمکی در دپارتمان پزشکی هادینگ در موسسه کارولینسکا، گفت: «به عنوان گام بعدی، تأثیر آگونیست‌های GLP1 را در این پایگاه ‌داده بررسی خواهیم کرد. اگر نتایج مشابهی به دست آوریم، این فرضیه تقویت می شود که آگونیست هایGLP1  می توانند برای کاهش خطر بیماری شدید کبدی استفاده شوند».

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240123/Study-links-GLP1-agonists-to-reduced-risk-of-severe-liver-disease-in-diabetic-patients.aspx